Wednesday 4 September 2013

soal hati - sakit

**melihat titisan hujan di tingkap**

terlalu banyak cerita yang nak diluahkan pada satu masa.  terlalu banyak cerita yang hendak diceritakan ketika ini.  tak tahu yang mana satu nak didahulukan.  semalaman aku tidak tidur gara-gara menyiapkan tempahan laksam dan berfikirin tentang sesuatu yang mengganggu hidup aku.  

cerita 1

SAKIT

suatu ketika .. bertahun yang lalu aku mengalami pendarahan yang tak berhenti.aku bertemu pakar2 di Hospital Assunta.  yang aku ingat doktor tu lawa.  pada hujung rawatan itu darah yang sepatutnya berhenti tiba-tiba mengalir semula dengan laju dan lebat.  doktor panicky.  doktor kata aku telah mempunyai ovarian cyst.  masatu .. rasa macam langit runtuh.,.. doktor minta aku tandatangan borang untuk buat prosedur cuci rahim dan mengambil tisu rahim. hati berbelah bahagi.. sain ke tak.. 

balik rumah.. aku tunjuk borang dekat abah.  abah kata sain jer kalau itu utk kebaikan.  mama dah mula menangis.  aku da mula panik bila tengok mama nangis.  mama kata jangan.  susah juga nak terima kenyataan.  tapi bila fikirkan semula.. allah beri dugaan ini untuk menyedarkan aku tentang kekhilafan aku.  tentang hidup aku yang amat BARAT sekali.  tentang konsep KETUHANAN yang aku lupakan.  untuk apa aku merungut sedangkan DIA telah lama memberikan aku kemudahan dan kesenangan?

anyhow.. im a fighter.  i will not let death taking me without fighting.  kebetulan dalam kekalutan tu ada sahabat mengunjurkan aku untuk cuba rawatan tradisional dan moden.  aku ke HUKM.. proff Hashim if im not mistaken. and.. alhamdulillah. god will aku back on track after few visits.  and i wen to traditional treatment and.. hmm.. 

therefore my dearest beloved.. dont stop fighting. jgn hanya redha dengan setiap dugaan yang diberi.  sakit itu satu peringatan dari DIA.  berjuang dan lawan kesakitan itu sebelum saatnya sampai.  jgn takut untuk berjumpa dengan doktor pakar, rawatan alternatif dan apa sahaja yang ada.  fight till end sebab allah tak suka umatnya yang hanya menyerah.  menyerah itu sama seperti membunuh diri.  membunuh diri itu berdosa besar.  samje?




No comments: