Thursday 9 January 2014

kelas iqra'

salam.. hai guys.  sihat? ahaha.. macam lah ada ramai followers dalam blog aku kan?  xp.. aku mmg suka syok sendiri.  uhuhuhu... ye la kan.. sapa nak puji aku melainkan diri aku sendiri kan? nek lif tekan sendiri.. ehh.. tapi .. aku gi keje ada bangla yang tekankan floor yang aku nk pergi.  so.. pribahasa ni dah tak relevan la kan? ekekeke...

hmmm just nak citer.. last ahad ada kelas iqra'.  kelas ni just untuk PLU (peng and lessy) yang ingin kembali ke jalan Allah.  alhamdulillah.  it was amazing.  amazing sebab.. aku baru tahu bacaan alfatihah aku salah.  bayangkan .. selama ini bacaan fatihah aku salah.  ustaz suruh kami baca sorang-sorang sampai bacaan kami betul.  pastu ustaz soh kami baca alif ba ta sampai habis.  uhuhuhuhu.. aku fail.  sampai jim jer aku ingat.  pastu fail.  for kelas next week ustaz kata kelas akan bermula dengan kenal huruf.  haaaa... padan muka aku.  da dekat 4 series baru nak blajar kenal huruf.  tapi.. aku amat bersyukur kerana masih tak terlambat untuk belajar.

lepas tu ustaz baca tafsir.  dia menerangkan setiap satu huruf.  kata ustaz bismillah hirrahmanirrahim itu merupakan ayat dalam alfatihah.  ustaz kata.. arrahman di dalam alfatihah bermaksud sesiapa sahaja yang berusaha baik muslim atau bukan akan mendapat rezeki yang dikehendaki kerana dia berusaha.  

pastu maksud ayat tujuh "jalan mereka yang dimurkai" merujuk pada nasrani dan "mereka yang sesat" merujuk kepada bani israel.  kata ustaz.. bani israel merupakan kaum yang banyk mendapat rahmat dari allah hinggakan makanan diturunkan dari langit untuk mereka.

err.. boring ke? ahaha nasib lah senah.  aku nak citer gaks.  so lepas tu ustaz bagi tazkirah.  dia pesan.. jangan sesekali menilai manusia kerana apa yang akan dihitung adalah bgaimana pengakhiran kita.  paham? tak paham tanya.  ahaha.. 

so.. next wik akan bermula kelas yang sebenar.  kepada sahabat-sahabat.. kalau nak join, datanglah.  x rugi cari ilmu akhirat nieh.  moga allah memberkati dan merahmati peserta-peserta yang hadir.









No comments: