Wednesday 27 November 2013

1 juzuk lagi!!

alhamdulillah.  sedar tak sedar dalam sebulan ni aku dah naik 2 juzuk alquran.  pagi semalam lepas subuh aku tiba-tiba melihat ayat yang aku baca. surah An'am.  aku terkejut sebab macam aku tak sangka dalam merangkah-rangkak aku mampu beralih juzuk dalam masa yang dekat.  alhamdulillah.

hmm.. orang mungkin gelakkan aku sebab.. aku hanya baru juzuk ke 7 tapi bangga tak hengat.  ahaha.. aku punya alasan aku sendiri.  let me tell you a story.  its begin masa bulan puasa hari tu.  Masa tu da tinggal 2 minggu nak raya kot.  so satu hari aku terjaga jam 3 pagi. dekat seminggu macam tu sampai aku jadi macam penasaran sebab awal sangat bangun.  aku tak tau nak buat apa.  tiba-tiba aku teringat pesanan sahabat nama dia Blue (bukan nama sebenar ehehe) suruh solat tahajud dan sunat.  so.. aku pun buat lah dengan berpandukan henpon canggih tu. (belum solat tengok henpon dok hafal bacaan dan step ehehe pastu bukak henpon lagi sebab nak baca doa) dah habis semua tu tengok jam banyak lagi lebihnya nak sampai time sahur.  huwaaa.... nak buat apa nieh?  aku pun capai tafsir yang dihadiahkan oleh seorang sahabat gak.  asalnya nak baca gitu-gitu jer.  tapi.. entah macamana aku mula membaca.  meleleh air mata sebab.. aku sedar dah bertahun aku tak memegang alquran dan membaca isinya.  selama ini setiap kali bulan puasa aku hanya mampu baca sampai paling tinggi 5 muka surat sahaja sebab aku rasakan amat sukar.

betapa ketika itu aku rasa terlalu kecil badan aku yang besar ni bila membaca alquran.  Lidah aku dah keras.  aku tak mampu menyebutnya.  aku tak mampu membaca alquran selancar dahulu.  setiap ayat di dalam Al-Baqarah itu amat susah bagi aku.  tajwid aku entah ke mana.  menangis aku ketika mula-mula membacanya.  ya allah.. satu masa dahulu kau pernah berikan aku kelancaran lidah dalam membaca.  satu ketika dahulu aku pernah dimuliakan sebagai seorang guru yang mengajar Al-Quran tapi hari ini aku seperti kanak-kanak yang baru melihat huruf.  aku tak boleh nak bezakan sebutan.  suatu masa dahulu.. aku adalah johan tilawah tapi hari ini ... lidah ini tak mampu nak menyebutnya.  lebih 20 tahun aku tidak menjengah Al-Quran dan membaca setiap isinya.  Allahurabbi... banyak yang telah aku lupa.

betapa aku telah jauh hanyut dalam duniawi.  malam itu aku menangis.    sungguh... aku hanya boleh membaca alfatihah dengan lancar.  yang lain? susah.. amat susah. terbelit lidah rasanya (tetiba aku teringat sahabat aku MG suruh aku masuk kelas iqrak .. ahaha biasalah ego.. mesti cakap tak nak.  sori MG ehehe).  semuanya seperti baru pada aku. 

namun.. as a fighter aku teruskan mengaji walaupun merangkak-rangkak.  Alhamdulillah.  bulan puasa tahun ini benar-benar membuka mata aku.  aku berazam untuk khatam tahun ni (aku promis adik beradik jalan pulang nak masak laksam.. eheh)  Allah telah permudahkan dan melancarkan lidah ini semula.  aku sudah mula ingat sedikit demi sedikit apa yang pernah aku belajar dahulu dan setiap kali selepas membaca Al-Quran aku amalkan membaca tafsirnya.  allahuakbar.. setiap kali itu aku terpesona dengan isinya.  seolah-olah membaca satu naskah buku yang amat mengasyikkan.  selama ini aku benar-benar buta dan ego tapi Allah telah membuka pintu hati aku untuk melihatkan kebenaranNya.  bila di baca dan dikaitkan dengan dunia yang ada hari ini aku semakin rasa rugi kerana banyak membazir masa muda aku.  

hmm.. anyhow.. sekarang aku hanya nak baca iqrak balik.  aku akan belajar sekelas bersama Amanda (anak ex-gf aku) yang umo dia 5 tahun. and.. of course su (mak amanda wanita yang gojes dan menciurkan ehehe.. err.. alhamdulillah Su pun dah diberi Allah hidayah.  in sha allah dia akan berhijab tak lama lagi.  jom doakan dia).  bagi aku .. tak kisah pun sekelas dengan amanda..  i have put my ego under my foot.  and.. last Allah has listened to my prayer.  ada ustaz ni err.. aku tak tau nama dia (terukkan aku>) bagitau dia nak buat kelas mengaji Quran untuk aku dan sahabat-sahabat seperjuangan.  PERCUMA!!.  cuma aku kena cari tempat.  so.. kengkawan.. kalau minat just let me know.  sebarkan! mana tau ada sahabat-sahabat kita berminat.  no worry.. semunya geng senget.  (ehehe ada yang lurus ke dalam ni?)  moga kita berjumpa di Jannah. in sha allah. 


11 comments:

suez said...

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...syabas cik mawar... =)

Unknown said...

ekekekeke.. perjuangan itu tak mudah awak.. err jom ah join kelas ngaji. tadi saya cakap ustaz just ada 5 orang jer nak join ustaz terkejut. dia kata.. ramainya kak... ramai nak sponsor nieh.. best kan... ada org nak sponsor buku iqrak gituuuu ahaha bestnyaaa.. lalalalala... ahaha..

Unknown said...

eh.. jap.. ehehe.. tenkiu tenkiu cik suez sebab syabaskan saya.. ahaha ayat... syabaskan la sgt. doakan saya tau.. saya rasa cam x sempat khatam tapi.. x kisahlah..

suez said...

most welcome cik mawar...xpe,syabas tue sebagai pembakar semangat utk awak...mmg tak mudah perjuangan tue...tp tak mustahil juge kan...yg paling penting effort yg cik mawar buat...
Alhamdulillah,ade yg nk sponsor...tue pun dh menampakkan reward atas ape yg cik mawar cube usahakan...mudah-mudahan segale nye dipermudahkan buat cik mmawar yekk... (^,^)

p/s:kalu dekat mgkn kte bole mengaji sesame...

Unknown said...

cik suez.. eheheh.. gi mana ilag lama? ehehe ari ni naik lagi .. ahaha hmm.. mintak nomo nak watsap..

p/s.. jom iqrak..

suez said...

ehh...sy tak ilang mane pun...ade jekk...cume mgkn mcm bz lepas naek cuti panjang...nk no ekk...ok,nnt sy pm kt gmail k...

suez said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

tenkiu... ahaha.. awak.. kat sini awak sorang jer yang rajin komen. ahaha saya bkn ada pembaca lain pun.. tenkiu eniway

suez said...

Most welcome cik mawar...elehh...ade jekk org laen jadi pembaca...cume mgkn diorg silent reader kot wak...

Unknown said...

ahahahaha.. entah.. stakat nie awak je la yang ada.. ahaha

Unknown said...

cik su.. x sempat nk amik nomo hp awak .. ahahah...mana? mana?