Sunday 18 August 2013

suratan atau kebetulan

*termenung.. merenung langit**

setiap apa yang kita tempuhi dalam hidup ini telah ditentukan oleh Allah.  allah telah menentukan perjalanan hidup kita dengan sempurna dan amat misteri. Alquran pun dah kata .. 3 perkara milik Allah yang manusia x perlu pertikaikan iaitu Jodoh, Pertemuan dan Kematian.

kadang-kadang aku terfikir kenapa allah ketemukan aku dengan orang-orang yang tak terjangka dek akal aku.  pernah tak terfikir.. kenapa selama ini orang itu ada dihadapan kita tapi baru hari ini kita get close? kenapa tiba-tiba jer orang tu hadir?  kadang-kadang terfikir kenapa dengan dia kita mudah meluahkan apa yang terpendam di hati? meluahkan segala kekusutan yang ada sedangkan dengan orang lain termasuk cik partner pun kita tak terluahkan apa yang terbuku di dalam hati.  

setiap perkara yang terjadi itu mesti mempunyai asbab nya.  mesti telah ada baiknya. mesti ada hikmahnya.  cuma sebagai manusia kita kena guna akal kita untuk melihat kebenaran dan juga apa yang telah allah berikan pada kita.  kita x boleh untuk melawan fitrah kita sebagai manusia yang sebenarnya kita ni amat hopeless and kita perlukan bantuan seseorang.  Dan kerana allah itu maha pendengar maha penyayang terhadap umat dia yang berdoa maka dia berikan seseorang yang dapat meleraikan masalah yang membelenggu diri kita. paham tak?

maka.. janganlah terlalu egois sampai mengatakan "i dont need anyone in my life.  i can do everyting on my own" phuii... terel sangat la tu? ingat byk kudrat nak pikir sengsorang nak buat sema benda sengsorang? uhuhuhu anyhow.. how strong u r pun, u still someone by your side.  at least someone who can be your brain. ahah gitew kan?

but seriously.. allah knows wat u really want. allah knows wat is best for u.  and.. it takes so many years for me to understand this but its worth it. amat berbaloi.. allahu rab.. rindu giler nak mengaji nak bangun sepertiga malam.. uhuhu *aku period yea.. bukan koya**

err.. akhir kata.. x yah la nak poyo sangat.. bai.. ahahahah






No comments: